Content optimalisatie checklist

Voor wie best wat hulp kan gebruiken bij de SEO optimalisatie van webteksten, is er nu de handige content optimalisatie checklist!

 

SEO content optimalisatie checklist

 

ZOEKTERM SELECTIE

Een pagina kan nooit perfect geoptimaliseerd zijn voor een hele reeks van trefwoorden. Selecteer één of maximaal twee zoektermen per pagina. Hou bij het kiezen van de trefwoorden rekening met het maandelijkse zoekvolume uit de AdWords zoekwoordplanner.

SEF URLS

Maak altijd gebruik van Search Engine Friendly (SEF) URLs. Een URL word als ‘zoekmachine vriendelijk’ beschouwd wanneer hij leesbaar is voor mensen, dus niet www.voorbeeld.com/index.php&view=article&id=1, maar eerder www.voorbeeld.com/producten/mijn-product.  Gebruik uiteraard steeds de belangrijkste zoekterm voor elke pagina in de URL.

META TITELS

  • Voorzie elke pagina van de website van een unieke meta titel.
  • Plaats de belangrijkste zoekterm in de meta titel, liefst vooraan.
  • Uit ervaring raden wij een maximum van 65 karakters inclusief spaties aan voor de meta titels.

META DESCRIPTIONS

  • Voorzie elke pagina van de website van een unieke meta description.
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm in de meta titel, en indien toepasselijk ook een call to action.
  • Uit ervaring raden wij een maximum van 145 karakters inclusief spaties aan voor de meta descriptions.

H-TAGS

  • Plaats één H1 tag per pagina, bijvoorbeeld op de artikel titel of de productnaam. De H1 titel moet de belangrijkste zoekterm voor de pagina bevatten.
  • Gebruik verdere H-tags (H2, H3, H…) met correcte hiërarchie, en plaats hierin gerelateerde trefwoorden.

ALT TAGS VAN AFBEELDINGEN

  • Geef elke afbeelding een unieke alt tag.
  • Gebruik de belangrijkste zoekterm in één van de alt tags. In verdere alt tags kan je gerelateerde trefwoorden gebruiken.

TEKST LENGTE

Ga voor een minimum van 300 woorden per pagina. Niet alleen zien zoekalgoritmes graag wat tekst op een pagina, het staat ook toe om de zoekterm en gerelateerde trefwoorden meermaals te gebruiken.

ZOEKTERM RATIO

  • Vermijd ‘keyword stuffing’: overmatig gebruik van dezelfde zoekterm kan een negatief effect hebben.
  • Als vuistregel kan men zich houden aan 1 à 2 percent van de volledige tekst. In een tekst van 300 woorden kan je een trefwoord dus maximaal 3 à 6 keer gebruiken.

ZOEKTERM VARIANTEN

Om contextuele relevantie te versterken raden we steeds aan om varianten van de geselecteerde zoekterm te gebruiken. Denk hier aan synoniemen, afgeleiden, en meer- en enkelvoud van de zoekterm.

ANKER TEKSTEN VAN LINKS

Gebruik nooit iets als ‘klik hier’ als anker tekst van interne links. In plaats daarvan kan je veel beter de zoekterm van de pagina waar je naar linkt gebruiken als anker tekst, zowel in interne links als in het menu.

DEEL DEZE POST OP: